maandag 20 september 2010

Dalai Lama

De dalai lama droomt soms over vrouwen, zo vertrouwt de geestelijk leider van de Tibetanen ons toe in een interview met de Duitse boulevardkrant Bild. “Maar dan herinner ik mezelf er ook in mijn droom aan dat ik een monnik ben”, voegt hij er snel aan toe. Is dit nieuws? De Telegraaf en tientallen andere (serieuze en minder serieuze) media vinden blijkbaar van wel en plaatsen de ‘bekentenis’ van de dalai lama op hun sites.

Ik vind van niet. De gemiddelde man denkt drie keer per minuut aan seks (let wel: dit zijn nog voorzichtige schattingen). En dan zou het opmerkelijk zijn dat een klein kaal mannetje die z’n hele leven tussen andere kleine kale mannetjes heeft vertoeft, soms over vrouwen droomt!? Nu ik erover nadenk: eigenlijk is het vooral opvallend dat er überhaupt minuten voorbijgaan waarin de dalai lama niet aan vrouwen of seks denkt.

Wow. Een vrouw- en/of seksloze minuut. Dat moet nog eens een bijzondere gewaarwording zijn! 

Zonder gekheid: toen ik dit bericht las, moest ik meteen aan onze West-Europese variant van de Tibetaanse monnik denken. Je voelt ‘m al aankomen: de pater. Had de gemiddelde pater in de jaren ’50 en ’60 maar iets vaker over vrouwen gedroomd. Dan waren ze misschien met hun handen (en andere lichaamsdelen) van al die arme kleine jongetjes afgebleven. Maar het gekke is: je kunt het ze misschien niet eens aanrekenen. Het celibaat is natuurlijk de grote schuldige. Wie ooit bedacht heeft dat al die lieve mannetjes die besluiten hun leven aan de heer te wijden, niet mochten trouwen, geen seks mochten hebben (en zelfs niet de hand aan zichzelf mochten slaan!), dat is een wrede misdadiger.

Dus zeg ik: Inquisitie, zet die man (of vrouw?) op de brandstapel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten