maandag 13 juli 2015

Over de streep - interviews na de finish in de eerste Tourweek

Deze stukjes verschijnen dagelijks op hetiskoers.nl

9e etappe - ploegentijdrit 

‘Tell us, guys!’
‘We…
…trai…
…nen…
…hier…
…al…
…tijden…
…voor…
…en…
…zijn…
…dan…
…ook…
…een…
…geoliede…
…ma…
…chine…
…lekker…
…dicht…
…in…
…de…
…kont…
…van…
…je…
…ploeg…
…genoot…
…kruipen…
…kop…
…over…
…kop…
…en…
…knallen…
…maar…
…nu…
…hopen…
…dat…
…Tejay…
…ons…
…werk…
…af…
…kan…
…maken…
…de…
…ko…
…mende…
…weken!’
‘Ok, good luck boys’

+++

8e etappe - Mûr de Bretagne

‘Wat is je eerste reactie?’
‘Tevreden.’
‘Geen moment gedacht aan de ritzege?’
‘Ik ben nog maar net terug.’
‘Enig idee waar je nu staat?’
‘De wattages die ik trap, stellen me gerust.’
‘Vergelijkbaar met je beste jaar?’
‘Nog niet, maar ik wil niks forceren.’
‘Vandaag moest je in het rood…’
‘Nee, ik bleef onder mijn omslagpunt.’
‘Ga je straks in de bergen ook de toppers volgen?’
‘Ik ga mezelf in elk geval niet opblazen.’
‘Wat is je doel de komende dagen?’
‘Sterker worden, verbeteren, geen schade oplopen.’
‘En in Parijs?’
‘Top-15 zou mooi zijn, top-10 super.’
‘En een etappe?’
‘Dat komt te vroeg.
‘In de Vuelta wellicht?’
‘Na de Tour staat alles in het teken van volgend seizoen.’
‘Oké, Robert, dank je wel!’

+++

7e etappe - Fougères

'Je komt er niet echt aan te pas.’
‘Keurig toch? Weer op het podium.’
*wipt met fiets en al bovenop de auto van Prudhomme*
‘Hoppakee, Christian, pas mal hein?’
*beukt de verbouwereerde Tour-directeur joviaal op de schouder*
‘Tevreden dus tot nu toe?’
‘Zeker. Bij de start genoten van de Nederlandse vrouwen…’
*Knijpt de passerende Bollentrui-miss in de fraai gevormde derrière*
‘Maar nog geen zege.’
‘Nou ja, ik heb de PR-dame van Skoda waar het halve peloton op geil….’
‘Een etappewinst bedoel ik.’
‘Ah ok, nee, dat wil nog niet vlotten.’
*slalomt met een wheelie door de drukte naar ploegbus*
‘Heb je Oleg al gesproken?’
‘Nee, nog niet. Ja, via twitter even…’
‘Die is zeker niet blij?’
‘Hij baalt van zijn roze haar en de uitgroei ja.’
*grijpt een Jupiler en opent die met z’n tanden*
‘Groen lonkt voor je…’
*grijnst veelbetekenend*
‘Wordt dat het grote doel voor de rest van de ronde?’
‘Ja, die is lekker hè, die PMU-chick. Moet lukken vóór Parijs.’
‘Oké, grazie Peto, succes met je eigen ronde op z’n Frans.’

+++

6e etappe - Le Havre

‘Wat is het verhaal van de dag?’
‘Te veel om op te noemen?’
‘Van buitenaf leek het een wandeletappe.’
‘Van binnenuit ook.’
‘…?’
‘We kletsen de tijd gezellig vol.’
‘Over barre helletochten, gruwelijke afdalingen en maffiose sportdirecteuren zeker?’
‘Nou, nie….’
‘Over moddervette bankrekeningen en peperdure sportwagens zeker?
‘Ik geloof da….’
‘Over afgevroren ledematen en horrorverwondingen.’
‘Ik denk dat ik je moet teleu…’
‘En natuurlijk over drank, drugs en lekkere blonde wijven…’
‘Ehm… nou… Robert tipte me over een goedkope babydump in Aalten.’
‘Aha.’
‘Bau heeft me uitgelegd hoe je luieruitslag tegengaat.’
‘Zo zeg.’
‘Ja, en Lau leerde me hoe je een kinderbedje in een camper plaatst.’
‘En de koers?’
‘Superleuk dat Zdenek hier wint. Het is ‘m gegund, heeft net een kleine.’
‘Dank voor dit inkijkje in Het Nieuwe Wielrennen, Lars.’

+++

5e etappe - Amiens

‘Pap in de benen?’
‘Te vroeg op kop.’
‘Hoe kan dat?’
‘Er reed niemand meer voor me.’
‘Waar was je treintje?’
‘In de derde en vierde groep.’
‘Mongolenwaaier?’
‘Dat zijn jouw woorden.’
‘Weinig moraal in de ploeg?’
‘Pap in de benen.’
‘Te veel klimmertjes mee?’
‘Vraag dat aan de ploegleiding.’
‘Boos?’
‘Wat denk je?’
‘Van wel.’
‘Klakske af.’
‘Ben je in paniek?’
‘Nee, moe.’
‘Van de zware Tour?’
‘Van dit soort gelul.’
‘Wij vragen, u draait.’
‘Nou, ik schijt op jullie.’
‘Thanks. […]

+++

4e etappe - Cambrai

‘Indrukwekkend!’
‘Verbaast me niets. Ik twitterde het al, vanochtend.’
‘Is dit vorm?’
‘Puur talent.’
‘Man van minutieuze voorbereiding?’
‘Listen: it’s just fucking talent.’
‘Parcours verkend dit voorjaar, neem ik aan?’
‘Ja, alle zes stroken drie keer.’
‘Zeven!’
‘Nee, drie keer. Zie Twitter, dit voorjaar.’
‘Nog een speciaal woord van dank aan de ploeg?’
‘No way. Ook alleen was het goed gekomen.’
‘Klein smetje: concurrenten niet eraf gereden.’
‘Had ik al voorspeld, op Twitter, gisteren.’
‘Was er extra spanning vooraf?’
‘Nee, minder, hooguit 6 bar.’
‘En nu, een goede borrel?’
‘Wij zijn sir Brad niet.’
‘Thanks Michelle, congratulations to your husband’

+++

3e etappe - Huy


‘Hoe is het?’
‘Ik heb betere dagen gekend.’
‘Wat gebeurde er?’
‘Sorry, ik miste even je vraag omdat de dokter mijn sleutelbeen rechtzette.’
‘Wat gebeurde er?
‘Geen flauw idee, eerlijk gezegd.’
‘Stuurfoutje?’
‘Voor ik het wist lag ik op de grond…’
‘En gleed je 30 meter over het asfalt…’
‘Excuus, wat vroeg je? De dokter trok net even wat loshangend vel van mijn rug.’
‘Ik zei: en gleed je dertig meter over het asfalt.’
‘(…)’
‘En viel het halve peloton over je heen.’
‘(…)’
‘En werd je een keer of vijf aangereden.’
‘(…)’
‘Welke verwondingen heb je?’
‘Au. En: au!’
‘De koers is geneutraliseerd. Eens?’
‘Pardon, wat zei je? De dokter zette zojuist mijn schouder terug in de kom.’
‘Ik vroeg: eens met de neutralisatie?’
‘Dacht het wel. Dit was buitencategorie.’
‘Wat vind je van hen die kritiek op de neutralisatie hebben?’
‘Putains de merde.’
‘Merci et guérissez bientôt, William.’

+++

2e etappe - Neeltje Jans

‘Het was weer mooi vandaag!’
‘Mooi weer? Ben je pazzo?’
‘Laten verrassen?’
‘Neuh, kwestie van opbouw. Pieken.’
‘Beter gezegd: van dalen.’
‘Ik ben een van de betere dalers.’
‘1 minuut 28 verlies. Vast niet ingecalculeerd.’
No pánico. Ik moet goed zijn in de derde week.’
‘Vino zal niet blij zijn…’
‘Hij stuurde me net al een berichtje.’
‘Strafexpeditie naar Kazachstan?’
‘Nee, hij vroeg of ik de spaghetti al dente wil vanavond.’
‘Had je deze etappe van tevoren verkend?’
‘Tien dagen wild gekampeerd op Neeltje Jans, deze winter.’
‘Met weinig resultaat.’
‘Eindelijk eens het Watersnoodmuseum bezocht.’
‘Conclusie: de Tour verloren vandaag?’
Parigi è ancora lontana.’
‘Grazie, Vincenzo.’

+++

1e etappe - Utrecht

‘Diep teleurgesteld, neem ik aan.’
’Dat mag ik niet zijn.’
‘Het moet een gigantische klap zijn.’
‘Wielrenners verliezen vaker dan ze winnen.’
‘De meest ondankbare plek, vierde, net naast het podium.’
‘Er zijn er 194 achter me geeindigd.’
‘Maar je had een droom…’
‘Met deze hitte slaap ik nauwelijks.’
‘Een lousy acht seconden verwijderd van de gele trui.’
‘Ja, negen te veel.’
‘Train je een heel jaar keihard, krijg je dit.’
‘Maar gelukkig fiets ik graag.’
‘Last gehad van de druk?’
‘Het was wel heel druk, ja.’
‘Heel Nederland rekende op je.’
‘Nou… mijn buurvrouw Netty kijkt niet naar de koers.’
‘Waar ging het mis vandaag?’
‘Toen Rohan Dennis reed.’
‘Te diep gegaan in Zwitserland?’
‘Neuh. Cancellara was daar ook.’
‘En nu, teleurstelling verwerken?’
‘Ja, en massage, eten, en slapen.’
‘Dank je wel, Tom.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten