dinsdag 22 november 2016

Gekkie of enge haatzaaier?



Hoever kun je gaan als columnist, filmmaker, cabaretier? Waar ligt de grens tussen kunst of humor en belediging of bedreiging? Waar eindigt de vrijheid van meningsuiting en waar begint smaad, laster of simpelweg psychologische terreur?

Geen originele vragen, maar ze spelen deze week door mijn hoofd.

De reden? Niet de pittige en soms confronterende discussies die ik de voorbije dagen op internet voerde over doping in het wielrennen. Uiteindelijk is dát namelijk helemaal niet belangrijk. Nee, de reden is de zoveelste ontsporing in de sowieso al triest stemmende strijd over Zwarte Piet. Ik bedoel natuurlijk het liedje ‘Oh Sylvana’ en de smakeloze ‘parodieën’ hiervan die op YouTube zijn geplaatst.

Ik wil en kan dit soort dingen niet langer negeren. Of vanaf de zijlijn toekijken. En ik wil dit soort dingen ook niet meer makkelijk afdoen met ironisch bedoelde grapjes. Zo van: ‘Wat die gekkies nu toch weer verzonnen hebben!’

Ik wil serieus tegengas geven.

Om te voorkomen dat die gekkies het straks voor het zeggen krijgen hier. Een jaar of tachtig geleden pakte dat niet bijzonder goed uit bij onze oosterburen.

Minister Asscher noemde de meest radicale YouTube-knutselvariant ‘walgelijk en weerzinwekkend.’ Daar heeft hij natuurlijk volledig gelijk in. Wie Sylvana Simons verwerkt in beelden van de slavermij en van Ku Klux Klan-lynchpartijen, is niet goed bij zijn hoofd. Knettergek. En eng, heel eng.

Die mensen waren er vroeger ook al, natuurlijk, alleen kan tegenwoordig iedereen alles zomaar even op internet gooien.

Wat Asscher zei, is dus logisch. Liever nog zou ik het willen hebben over de persoon die dit liedje maakte. (Of nou ja, liever zou ik het niet over deze man hebben, dat begrijpen jullie). Dat je het een lollig idee vindt om in deze tijd een liedje te maken dat verwijst én naar de zwartepietendiscussie én naar iemand die al bakken haat, seksisme en racisme over zich heen krijgt, dat is al één ding. (Noot voor de lezer: ik laat het feit dat je überhaupt meent een carnavalsliedje te moeten uitbrengen, even links liggen).

Maar dat je vervolgens – als er kritiek komt – ook nog eens te laf bent om toe te geven dat je meedoet aan Sylvana-bashen (‘Het liedje gaat over een Russische vrouw die Sylvana heet’) en haatzaaien, dat is echt het allerdiepste dieptepunt.

Ik weet het: in discussie gaan met deze mensen heeft geen zin. En ja, ik weet ook dat de mensen die dit soort dingen doen en liken, mij waarschijnlijk nu heel hard uitlachen, me zonder te aarzelen als gutmensch of elite wegzetten, en zich geen ene moer van dit stukje aantrekken.

I know.

En toch doe ik dit. Ik ben boos. En ja, ook best bang. Dat er mensen zijn in ons land die dit soort dingen maken. En leuk vinden. Die dit delen op sociale media. Bij wie het blijkbaar geen moment in het hoofd opkomt wat dit betekent voor Sylvana Simons. Die dat misschien zelfs helemaal niks kan schelen.  

En daarom zeg ik – en dit is de eerste keer en hopelijk laatste keer dat ik een zanger van een Carnavalslied aanspreek: Rob van Daal, je bent een ongelooflijke schoft. En nog laf ook. Opportunisten als jij zorgen ervoor dat de haat en nijd in dit land kunnen groeien. Met alle (gewelddadige?) gevolgen van dien.

Ik hoop dat heel veel mensen in Nederland dit met mij eens zijn (maar ik vrees met grote vrees).  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten