vrijdag 7 februari 2014

Maniakale obsessies

Toen mijn zus het liedje ‘Daar gaat ze’ van Clouseau 10 (tien!) keer achter elkaar op een cassettebandje had opgenomen  (en dat bandje vervolgens ook nog eens met een zekere dwingende regelmaat afdraaide), nam ik een gewichtig besluit: zo zou ik nooit worden.
Nu, een slordige 25 jaar later, blijk ik daar niet in geslaagd.
Ik zit in een Fats-Domino-fase. Een maniakale obsessie is het, niets meer en niets minder. Even Spotify raadplegen: zojuist heb ik voor de 32e keer deze week het ‘Best of…’ album gedraaid. Het is dat ik ook nog wel eens slaap, anders zou dat aantal zeker dubbel zo hoog liggen.
En oké, ik ontzie mijn roomie J. ook een beetje. Je kunt iemand die Eddy Vedder goed vindt, nu eenmaal niet alles leren….
Zodra ik thuiskom, gaat de laptop open en klinkt de opzwepende black rock ’n roll van The Fat Man al snel door het huis. Blue Monday, Blueberry Hill, Going to the River, en mijn persoonlijke favoriet ‘Whole Lotta Loving’ – heerlijk, al die hits.
Vooral tien keer achter elkaar.
Maar: waarom Fats Domino? Waarom deze fetisj voor een swingende creool (Fats’ eigen terminologie, red.)? Belangrijkste reden: ik word er blij van! Als ik die 2-minuten-durende-pareltjes hoor - de achtergrondmuziek, de koortjes, het southern accent van Fats - en niet te vergeten als ik de gulle lach op dat zweterige, kinderlijk-blije hoofd zie, dan breekt de zon door.
Sorry voor de clichés.
Het gevolg: ik doe deze weken regelmatig een dansje. En dat maakt anderen in huis weer erg vrolijk. ‘Papa, gaat alles wel goed met je?’ ‘Zeker, jongen, papa is nu eenmaal gewoon een ontzettend coole swingbeer’.
Woopee.
Goddank verkeren mijn huisgenootjes nog in de pre-ikschaammevoormijnvader-fase.
Maar zoals dat nu eenmaal met de liefde gaat: ook mijn Fats-Domino-crush is eindig. Ik geef het nog een dag of vier, vijf. Dan is het hoog tijd voor een ander. Wie of wat? Geen idee. Eén voorwaarde: de ander moet passen bij mijn overheersende stemming deze weken: blij.
En ik moet mijn dancing skills kwijt kunnen.
Iemand suggesties?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten