zondag 18 september 2011

Limburgers

Zuid-Limburg. Een prachtige regio hoor, daar niet van, maar de mensen die er wonen, zijn een beetje de weg kwijt. Ze denken dat ze een apart volk vormen, met een eigen taal en cultuur. 
Was het maar waar, dan had Wilders’ idiotenvereniging geen dikke twintig zetels ingenomen. Maar dat terzijde.
Gisteren maakte ik een fietstocht door het Limburgse heuvelland. Schilderachtige dorpjes trokken aan mij voorbij, met klinkende namen als Cadier en Keer, Klimmen (!), Schin op Geul of Berg en Terblijt. De zon scheen, de vogeltjes tjilpten, en ik zoefde met de wind in m’n haar langs vakwerkhuisjes, kastelen, kerkjes, en dorspleintjes bevolkt door vriendelijke opaatjes en omaatjes.    
De hele middag reed ik rond met een brede glimlach op m’n gezicht. Die nog breder werd toen ik ontdekte dat ieder dorpje twee plaatsnaambordjes telde. Een in het Nederlands en een in – naar ik vermoed – het Limburgs. Dat mensen het belangrijk vinden de naam van hun woonplaats in het plaatselijke dialect te lezen, is al grappig, maar hier in het uiterste zuiden van ons land had het chauvinisme een onbedoeld (vermoed ik) komisch effect.
Ik reed Mechelen binnen. Op het blauwe bordje stond: Mechelen. En daaronder: Mechele. Ik reed Partij binnen. Daar las ik: Partij. En: Partei. Helemaal op het eind van de dag reed ik Gulpen binnen. Daar stond mijn auto, pal achter het blauwe bord. Ik vermoedde het al, maar het stond er echt: Gulpen. En Gulpe.
Het werd een vrolijke terugreis naar Nijmege.  
  

4 opmerkingen:

  1. Roelf Welkenhuizen18 september 2011 om 09:10

    Tsja beste neef... was je fietstocht wat langer geweest, dan had je ook Rimmesjtók, Sjlennich, Ieëpe, Wielder, Bóches, Lemieësj en Vols aan je lijstje mogen toevoegen ;-)

    Groetjes uit die prachtige regio!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Roelf: O jee, dacht ik, een reactie van Roelf. Ik vreesde een oorwassing. Maar: sportief van je. Ik maak volgende keer een extra lusje rond die plaatsjes met tongbrekende namen. Maar ik vrees dat ik wel bij mijn achterliggende stelling blijf: ik heb niets met dit soort regionaal chauvinisme. Geldt ook voor Friezen, etc, :-) Gr. Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sander, je leest niet goed. Dit ís een oorwassing. Roelf wijst je er subtiel op dat je rondje nogal kort was.

    Nauwelijks het woord 'fietstocht' waardig.

    Veel groeten van je andere neef,

    Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Arjen: veel te subtiel voor deze Hollander :-)

    BeantwoordenVerwijderen