zaterdag 25 september 2010

Exit astrologie

Ik ben ijdel, trots, dominant en sta graag in de belangstelling. Wie in maanstanden en sterrenbeelden gelooft, zal zeggen dat ik een typische leeuw ben. En dat ben ik ook. Een volbloed nog wel, want ik ben op vijf augustus ter wereld gekomen. Geen wonder dus dat ik niets liever doe dan over mezelf schrijven.
Tegelijk ben ik ook een verlegen mannetje. Onzeker, beetje somber op z’n tijd. En ook al lul ik alles en  iedereen de oren van de kop over gevoelens, ik laat nooit écht het achterste van m’n tong zien. Dat is de andere kant van het verhaal. Een kant die ‘officieel’ (lees: volgens astrologische theorieën) niet bij mij zou moeten passen.

Maar dat is dus wel zo.

‘Boosdoener’ is mijn zogeheten ascendant. Ik was er niet van op de hoogte, maar blijkbaar beschikt iedereen naast een ‘gewoon’ sterrenbeeld ook over een soort van reserve-identiteit. Die van mij is schorpioen. Voor wie het niet weet: in de wereld van sterrenbeeldfreaks staat de schorpioen bekend als gesloten, stekelig, wantrouwig en wraakzuchtig.  

Best herkenbaar. Eigenlijk. Helaas. Ik ben nu eenmaal niet de makkelijkste. Geloof ik.  

Natuurlijk heb ik al deze wijsheden niet van mezelf. Een goeie vriendin heeft me een tijdje terug ingewijd in de eerste beginselen van De Astrologie. Ik moet zeggen: ik snap he-le-maal niets van de berekeningen, maar kan prima leven met de uitkomst. Sterker: ik stond op het punt er in te gaan geloven! Gelukkig verdween dat gevoel snel, zeker toen de barman van mijn ‘stamkroeg’ ongevraagd een college afstak over de betekenis van sterrenbeelden en de Chinese dierenriem (Heet dat zo? Na een stuk of tien biertjes vergeet ik wel eens iets).
Wat bleek? Ik ben niet alleen een leeuw, maar ook nog eens geboren in het jaar van de tijger. Dubbele woordwaarde dus. Ik moest een ‘tot in de uiterste puntjes van m’n tenen’ dominante man zijn. Een geboren leider, vol masculiene hormonen. Ook was ik vast en zeker de spreekwoordelijke gangmaker op feestjes en partijen. Aldus de barkeeper cq astroloog.
Ik hielp ‘m snel uit die droom. Ja, ik ben best ijdel, best dominant en best gezellig. Ook heb ik een gezonde belangstelling voor het andere geslacht. Maar: ik ben geen wandelend testosteronvat. ‘Wat is je ascendant?’, wilde hij meteen weten. ‘Aha. Schorpioen’, klonk het veelbetekenend. ‘Nogal wiedes dan. De schorpioen als ascendant is uitermate overheersend’.

Even recapituleren: ik ben dus eigenlijk een dominante leeuw. Maar omdat mijn ascendant dominant is, ben ik niet dominant. Volgt u het nog?

Ik niet meer. Ik ben afgehaakt. Het abonnement op Happinez kan weer opgezegd. Ik ben definitief zweefteef-af. Uiteindelijk best jammer, want stiekem klopte het allemaal heel aardig. Maar ja: als ijdeltuiterige leeuw wil ik nu eenmaal niet bekend staan als een nerdy tobber. En als wantrouwige schorpioen geloof ik niets en niemand zonder keiharde bewijzen. Dus: exit astrologie! Doe mij maar een biertje en een paar lekkere wijven…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten